söndag 13 december 2009

13 december

Morgon därpå vaknade Rolle Rullman av sin broder Sverres snarkningar. Han reste sig trött upp för att upptäcka att vandrarens säng stod tom. Ute på badrummet hördes duschens dova porlande. Rolle tänkte att han skulle gå ut och se om killen tagit med sig en handduk. Han hade själv erfarenheter av att stå naken och våt i duschen utan tillhygge att torka stjärten med.
Rolle gick bort till ett av skåpen och plockade ut en vit handduk med trycket "Hotell Hilton" på. Han tog tag i tygstycket och gick ut på toaletten. Duschen hade slutat porla så han tänkte att det var rätt tillfälle att ge vandraren handduk. Eller åtminstone erbjuda en ifall han glömt att ha med sig ut. Ute på badrummet mötes Rolle av en syn han inte hade förväntat sig.
Mitt på badrumsgolvet stod den vackraste kvinnan han någonsin skådat - kurvig, blond, tajt stjärt, generöst bystmått och stora, naiva rådjursögon. Han tappade hakan och mumlade snabbt:
"Åh, förlåt. Jag visste inte att vandraren tagit med sig en kvinna hem. Ursäkta. Jag ska inte störa..."
"Vänta, vänta Rolle. Det är inte vad du tror" sa den okända kvinnan.
"Hur vet du vad jag heter" svarade han pafft snabbt.
"Det är jag... vandraren."
"Va?!"
"Ja.."
Rolle var så chockad att han satte sig ned på det blöta badrumsgolvet. Han slängde över handduken för att kvinnan skulle kunna täcka sin kropp. Kvinnan fortsatte efter att ha vridit tygstycket runt kroppen:
"Ja.. jag har ju aldrig berättat mitt namn."
"Det är sant... vem är du egentligen?"
"Mitt namn är Lucia. Jag är ättling till helgonet Lucia. Jag har kommit för att frälsa världen från latosgranen. Det är en uråldrig profetia som ska gå i uppfyllelse."
"Men varför har du inte berättat för oss..?"
"Jag... jag vet inte. Jag tror jag var mest rädd att ni skulle döma ut mig för att jag är kvinna."
"Har någon vetat om detta?"
"Ja.. Åke visste. Vi möttes i Amsterdam och hade sex... Jag tyckte han var så...het. Så jag lät honom suga på mitt bröst och det var då jag fann ut att han var laktosallergiker. Så snabbt som han sprang ut på toa... Mina bröst är väldigt mjölkrika."
Rolle kände sig mest paff. Detta var inget han hade varit beredd på att vara med om.
"Men om du är Lucia... borde inte du ha något form av... luciatåg med dig?"
"Jo, och det är dem vi ska möta upp idag. Mitt tåg med stjärtgossar."
"Hm... okej."
"Berätta inget för Sverre. Jag vill hålla detta som en hemlighet mellan oss två. För ska sanningen fram så attraherar Sverre mig och jag vill inte sätta hans eventuella kärlek på spel. Ok?"
"Jadå, ingen fara."

Morgon blev förmiddag och Sverre vaknade. Han gnuggade sömnen ur sina ögon och tittade upp. Både Rolle och vandraren fattades. På bordet i rummet låg en lapp som sa: "Vi är i restaurangen och äter frukost. Ta med Åke." Sverre väckte renen och de båda gick ned för att äta frukost. Nere i restaurangen var vandraren och Sverre i full gång med att kränga tomtegröt.
"God morgon. Hur står det till idag?" frågade vandraren med truten på bristningsgränsen full av gröt.
"Jodå. Hur ser planen ut för idag?"
"Ja, eftersom det är Lucia så hade vi tänkt ta en fika" svarade vandraren och svalde maten i munnen. "Vi ska träffa på ett par av mina gamla vänner som ska hjälpa oss i jakten på latosgranen."
"Låter spännande. Vilka då?"
"De heter Hasse, Frasse, Lasse och Masse. De är stjärtgossar och extraknäcker som stjärngossar nu under julen."
"Stjärtgossar...?"
"Julskinksförsäljare. Stjärtgosse är bara ett töntigt smeknamn som de själva kommit på."
"Ah..."
Plötsligt släcktes ljuset i salen och ljusa kvinnostämmor började ljuda. In kom ett vackert luciatåg med söta tonårstjejer från den lokala gymnasieskolan. De sjöng och log och ljusen brann vackert. När sångerna var över, gick de vidare. Förmodligen till ett eller annat ålderdomshem.
"Vart ska vi träffa Hasse, Frasse, Lasse och Masse då?" frågade Rolle och svalde en klunk lättglögg från Blossa.
"De bor i Skitsjö, konstigt nog" svarade vandraren. "Vi måste genast bege oss dit. Vandringen tar 18 timmar."

Så vandraren visar sig vara Lucia? Vem kunde tro det? Och kommer de fyra stjärtgossarna vara till någon hjälp? Läs fortsättningen av "Jul i Skitsjö."

Inga kommentarer: