fredag 11 december 2009

11 december

Sverre Rullman var inte direkt tålmodig. Tvärtom. Så fort han blev tvungen att vänta på något blev han alldeles rastlös och irriterad. Receptionisten knappade fortfarande på sin dator. Knapp, knapp, tryck, tryck, enter. Knapp, knapp, tryck, tryck, enter.
"Nu räcker det" sa Sverre till vandraren och reste sig upp. "Nu orkar jag inte vänta längre. Du, kvinna." Receptionisten vände sig mot honom när hon hörde det kränkande ordet. "Ja, mangris. Vad vill du?"
"Jag vill låna telefonen. Jag tänker ringa borgmästaren."

Plötsligt ringde Rolles mobil. Det gick inte att ta fel på de omisskännliga tonerna av "Jingle Bells" och han skyndade sig med att plocka upp sin telefon.
"Ja, Rolle Rullman här."
"Hej...bror."
"....Sverre?"
"Ja..."
Rolle blev förvånad men samtidigt lättad. Nu slapp ju han ringa det där jobbiga samtalet.
"Vad vill du?"
"Vart är du? Vi måste prata om något väldigt, vääääldigt viktigt."
"Jag är utanför Gladby, hemma hos Gertie. Trollkvinnan."
"Jag vill stämma träff med dig. Angående... granen."
"Du känner till den?"
"Ja"
"Möt mig på Gladbys stortorg om 2 timmar."

Kommer de två udda bröderna kunna samarbeta? Blir julen räddad trots allt? Följ den spännande fortsättningen av "Jul i Skitsjö."

Inga kommentarer: